Ihana kaupunkijuhannus

Kirjoittanut Tanja

Kesäkuu on tarjoillut säidensä puolesta parastaan ja vaikka meidän perheen kesäloma alkaa vasta heinäkuun lopuilla, on normaalia pidempien viikonloppujen aikana päässyt jo kivasti lomatunnelmaan.

Tuntuuko juhannus juhannukselta kaupungissa?

Suomalaisten perinteinen juhannuksenviettotapa on pakata kimpsut ja kampsut autoon ja suunnata maaseudun rauhaan ja mökeille veden äärelle. Meillä ei ole mökkiä, eikä lähisuvustamme löydy mökkiä jota voisimme käyttää, joten olemmekin yleensä aina viettäneet juhannuksen kaupungissa. Viime juhannus meni kuopuksen syntymää odotellessa, lasketun ajan ollessa juhannusaattona. Siinä vaiheessa en itse enää uskaltanut lähteä kovin kauas kotoa ja viikonloppu meni oman perheen parissa grillaillen ja Lammassaaressa retkeillen.

Tänä juhannuksena kutsuimme juhannusaattona ystävämme lastensa kanssa meille yökylään ja perjantai meniki joutuisasti lasten leikkejä seuratessa. Paahtava kuumuus ajoi viilentymään rannalle ja miehet veivät isommat lapset mereen uimaan kuopuksen päiväunien aikaan. Täytimme myös pihalle kaksi lastenallasta vedellä, joten kuopuskin pääsi päikkäreidensä jälkeen nauttimaan vilvoittavasta vedestä lämpötilan ollessa lähemmäs 30 astetta. Vesi on siitä ihana elementti, että lapset jaksavat putrata siellä tuntitolkulla, eikä kuumuus haittaa, kun vain muistaa suojautua auringon säteilyltä.

Uimisen jälkeen grillasimme päivälliseksi hodareita, helppoa ja nopeaa kesäruokaa, joka uppoaa hyvin myös lapsille. Kasa hyvälaatuisia nakkeja, kaalisaalattia, kevätsipulia ja mausteita, ei voi mennä pieleen. Illalla kävimme vielä läheisessä leikkipuistossa purkamassa lasten loputkin energiavarastot ennen yöunia ja lasten nukkumaanmenon jälkeen grillasimme vielä aikuisten kesken yöpalaa ja nautimme lämpimästä kesäyöstä.

Juhannuspäivä maauimalalla

Juhannusvieraamme jatkoivat matkaa aamiaisen jälkeen ja itse päätimme lähteä kyläilemään siskoni perheen luokse. Esikoinen rakastaa tädin ja serkkujen luona vierailua ja puhuukin tädille menemisestä monta kertaa viikossa. Sovimme siskoni kanssa, että menemme ensin uimaan maauimalalle. Vedin ensimmäistä kertaa tänä kesänä itsekin bikinit päälle ja pulahdin altaaseen. Ehkä tänä kesänä voisin hieman enemmän harrastaa etenkin luonnonvesissä uimista, vaikka yleensä tyydyn rantavedessä kahlailuun. Tänä kesänä uiminen on kuitenkin alkanut houkutella, etenkin jos säät jatkuvat yhtä lämpiminä heinäkuussa, mitä kesäkuussa on ollut. Vilvoittavaan veteen pulahtaminen virkistää paahteisena päivänä kivasti.

Maauimalan jälkeen menimme siskoni luo, missä vietimmekin aikaa iltaan asti. Lasten kanssa on helpointa ottaa yöpuvut mukaan ja ajoittaa kotiinlähtö yöunille käymisen aikaan. Tekee vain iltapesut ennen lähtöä ja pukee yöpuvut päälle, niin kotona voi vain kantaa nukkuvat lapset suoraan autosta omiin sänkyihin.

Pehmistä Espalla

Oltiin jo etukäteen päätetty, että vietetään rento ja ohjelmaton sunnuntai. Sain nukkua aamulla pitkään ja aamupäivä menikin omalla takapihalla auringosta nauttien. Mies kävi maastopyöräilemässä ja itse tein kuopuksen päikkäreiden aikaan blogihommia.

Iltapäivällä harkitsimme rannalle lähtöä, mutta parin erittäin kuuman päivän jälkeen tuulinen +21 astetta tuntui melkoisen viileältä ja ajattelimme meren äärellä olevan vieläkin vilpoisampaa. Hassua, miten äkkiä sitä tottuu kunnon helteisiin ja perinteisempi kesäkuun lämpötila tuntui jopa hieman viileältä. Päätimmekin lähteä keskustaan jätskille ja ihastelimme Esplanadin puistossa ihmisvilinää ja herkuttelimme kesän ensimmäisillä pehmiksillä.

Esikoinen oli aivan onnessaan Kauppatorin satamassa näkyneistä laivoista ja olisi kovasti halunnut päästä laivaan kyytiin. Laivamatkan sijaan päätimme tällä kertaa kuitenkin mennä SkyWheel Helsinkiin, eli maailmapyörään ja se olikin juttu, joka vielä nukkumaan mentäessä jaksoi ilahduttaa esikoista. Ihanan rento sunnuntai-iltapäivä, tällaisia voisi harrastaa useamminkin.

Lasten nukkumaanmenon jälkeen läksin vielä tekemään viikon kolmannen treenikerran. Kävin juoksemassa 5km ja sain kellotettua oman ennätysajan nyt raskauksien jälkeisen juoksun aloittamisen jälkeen. 5km taittui ajassa 31min 33s, joten enää ei olla kovin kaukana tavoitteesta, eli vitonen alle puoleen tuntiin.

Nyt onkin muutama arkipäivä välissä, kunnes meillä alkaa taas neljän päivän viikonloppu ja suuntaamme omien vanhempieni luokse maaseudulle. Itä-Suomeen luvataan myös kunnon helteitä, joten odotan innolla rantapäiviä lasten kanssa ja vanhempieni isoa pihaa, missä lapset voivat touhuta kaikessa rauhassa.