Jos voisin yhden neuvon antaa synnyttäneille

Kirjoittanut Tanja



Raskaus ja synnytys on monelle aikaa, kun ohjeita ja neuvoja satelee ihan kyllästymiseen saakka ja niitä annetaan, halusit niitä tai et. Vaikka neuvot saattavatkin tuntua välillä rasittavilta, niin silti itsellänikin on yksi ohje, jonka haluaisin antaa kaikille raskaana oleville ja synnyttäneille.

Se kuuluu näin: Käy äitiysfysioterapeutin vastaanotolla viimeistään synnytyksen jälkeen, tai jo raskauden aikana! Käy siellä vaikka kokisit palautuvasti hyvin ja sinulla ei ole mitään kummempia kipuja tai vaivoja. Ammattitaitoinen äitiysfysioterapeutti osaa katsoa kehostasi asioita, joita sinun on itse vaikea tai mahdoton havaita ja jotka vaikuttavat mm. siihen, miten nopeasti voit palata liikunnan pariin ja millä tavalla.

Itse olen käynyt äitiysfysioterapeutilla molempien synnytysten jälkeen. Esikoisen syntymän jälkeen menin fysioterapiaan, kun raskauden aikainen iskiaksen vihoittelu jatkui vielä kuusi kuukautta synnytyksen jälkeenkin. Nyt kuopuksen syntymän jälkeen olin päättänyt mennä äitiysfysioterapiaan mahdollisimman pian ja varasinkin ajan jo seitsemän viikon päähän synnytyksestä.


Esikoisen syntymän jälkeen sain jälkitarkastuksessa lääkäriltä luvan aloittaa juoksemisen pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Hänen ohjeisiin luottaen ja ilman parempaa tietämystä, kävinkin ensimmäisen hölkkälenkin aivan liian varhaisessa vaiheessa ja nyt jälkikäteen kauhistuttaa pelkkä ajatus siitä, mitä haittaa olisin voinut kropalleni saada aikaiseksi. Minulla oli aivan liian kova kiire päästä takaisin ennen raskautta olleisiin liikkumistottumuksiin ja en malttanut antaa itselleni tarpeeksi aikaa palautua kaikista raskauden ja synnytyksen aiheuttamista muutoksista. Vasta äitiysfysioterapiassa käymisen myötä olen tajunnut, miten paljon ja kuinka pitkään vielä synnytyksen jälkeen kehossamme tapahtuu muutoksia, jotka vaikuttavat siihen, missä vaiheessa on fiksua aloittaa minkäkinlainen liikkuminen.

Jos esikoisen syntymän jälkeen kävin ensimmäisen juoksulenkin jo kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen, niin kuopuksen syntymän jälkeen odottelen kunnon juoksulenkkejä edelleen vauvan ollessa yhdeksänkuukautinen. Liikkua olen kyllä saanut koko tämän ajan, mutta en sillä tavalla, miten olisin ilman ammattilaisen ohjeita itse lähtenyt liikkumaan. Vaikka koin synnytyksen jälkeen palautuvani todella nopeasti ja melko pian olo oli kuin ennen raskauttakin, on ollut todella valaisevaa saada äitiysfysioterapeutilta se kaikki tieto omasta palautumisesta ja ohjeet järkevään ja omaa palautumista edistävään liikuntaan.


Suosittelenkin jokaista synnyttänyttä käymään ainakin edes yhden kerran äitiysfysioterapeutin vastaanotolla. Saat lisää tietoa ja ymmärrystä omasta palautumisestasi ja siitä, miten ja missä tahdissa liikuntaa olisi hyvä lisätä. Saat myös apua vaivoihin, joita raskauden ja synnytyksen jälkeen voi olla. Itselläni ei ainakaan ollut mitään käsitystä siitä, missä kunnossa lantionpohjan lihakseni olivat synnytyksen jälkeen tai oliko vatsalihaksissa erkaumaa ja kuinka paljon. Olin myös todella epävarma, miten minun kannattaisi lisätä liikuntaa, etten vaaranna itseäni laskeumille tai muille väärälaisen tai liian raskaan liikunnan aiheuttamille ongelmille.

Olen käynyt nyt kuopuksen syntymän jälkeen kuusi kertaa äitiysfysioterapiassa ja aion käydä vielä jatkossakin. Vastaanotolla on tsekattu lantionpohjan lihasten kunnon sekä vatsalihasten erkauman tilanteen lisäksi monia muitakin asioita. Minulta on mm. tutkittu synnytyksen jälkeen vaivannutta paineen tunnetta alapäässä, alaselän väsymistä sekä päänsärkykohtauksien syytä. Fysioterapiassa on ihan konkreettisesti käsitelty ongelma-alueita ja kiputiloja ja sen lisäksi olen saanut kotiin ohjeet harjoitteista, joita tekemällä olen saanut helpotusta vaivoihini ja edistänyt palautumistani.

Äitiysfysioterapeuttisuositus Vantaalla

Mikäli etsit äitiysfysioterapeuttia pk-seudulta, voin erityisen lämpimästi suositella Camilla Marjamäkeä! Kuuden käyntikerran kokemuksella voin sanoa, että Camilla on ihan mielettömän ammattitaitoinen ja osaava fysioterapeutti, joka on syventänyt osaamistaan mm. lantionpohjan lihasten sekä vatsalihasten erkauman tutkimukseen ja kuntoutukseen liittyen. Camilla on huipputyyppi, josta huokuu aito into ja kiinnostus omaan työhönsä sekä asiakkaan hyvinvointiin liittyen. Asiakkaana myös arvostan hänen jatkuvaa halua kouluttautua ja oppia uutta. Fysioterapeutin koulutuksen lisäksi Camilla on entinen kilpaurheilija, joten kokemusta ja tietoa treenaamisesta löytyy takuuvarmasti. Lisätietoa Camillan palveluista löydät klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja

Kiitos, kun jätät kommentin! :)