Äitiysfysioterapeutin vastaanotolla 5kk synnytyksestä

Kirjoittanut Laura

Olin luvannut miehelleni laittaa vauvan valmiiksi vaunuihin, jotta pääsisin lähtemään hänen tullessa töistä kotiin. Hän lähti hakemaan patukkaa päiväkodista, kun itse otin suunnan kohti äitiysfysioterapiaa. Matkatessani navigaattorin kanssa fyssarille mietin mielessäni, että joku päivä arki tulisi olemaan tämänkaltaista aikatauluttamista. Läpsystä vaihto arkea. Kuuluisaa ruuhkavuosiarkea. Jälleen olin aikatauluttanut fyssarille ehtimisen aika minuutilleen, mutta olin kaksi minuuttia ennen aikaani vastaanotolla.
Ensimmäisenä kävimme läpi omaa historiaani ja minkä takia olin hakeutunut vastaanotolle. Kerroin lyhyesti omasta taustastani. Kävimme läpi synnytykset sekä niiden seurauksena tulleet "vaivat". Kerroin fysioterapeutilleni omista toiveistani ja miten olen kokenut palauteeni synnytyksestä. Sen jälkeen lähdimme katsomaan tilannettani.

Omat odotukseni käynnin suhteen liittyivät oman kropan tilanteeseeni. Halusin tietää, minkälaista liikuntaa uskaltaisin lähteä tekemään. Olen aikaisemminkin maininnut siitä, kuinka kaipaisin omaan arkeeni hikitreeniä, keskivartaloa vahvistavaa treeniä ja samalla jotain sellaista, jolla saisin vetreyttä kireään niska- ja hartiaseutuun. Suurimmat haasteet erilaisten liikuntamuotojen harrastamiseen voisivat olla lantiopohjalihasten heikko kunto sekä vatsalihastenerkauma. Synnytyksestä kulunut aika on myös otettava huomioon sekä imetyksen tuomien hormonien vaikutus niveliin. Hormonit tekevät nivelsiteistä löysemmät, joka nostaa loukkaantumisriskiä ja erilaisten vammojen syntymistä. Halusin ehdottomasti välttää suurempaa rasitusta ja ennaltaehkäistä turhien vammojen syntymistä. Aloitimme vartalon tilanteen kartoituksen erkauman tilanteesta. Minulle on tehty hätäsektio, jonka takia minulla on leikkausarpi pystysuunnassa. Tämä on hankaloittanut itsenäisen erkaumatilanteen tsekkauksen. Arven tilanne katsottiin pikaisesti samalla ja se oli parantunut oikein hyvin esikoisen ajoilta. Arpi näyttää siistiltä eikä siinä tunnu erikoisemmin kiinnikkeitä, joita arvesta kuin arvesta syntyy. Kerroin, ettei arpi ollut myöskään vaivannut toisen raskauden aikana, vaan oli elänyt hienosti kasvavan masun mukana. Arpi on isohko ja se on tehty kolmessa eri tasossa, joten erkauman tunteminen niiden lisäksi ei ole itseltäni onnistunut.


Erkauma tutkitaan kolmesta eri kohtaa, koska tilanne voi olla hyvin erilainen alaosassa vatsaa kuin esimerkiksi keskellä tai yläosassa. Yläosassa ei tuntunut erkaumaa ollenkaan. Fysioterapeutti etsi vatsalihasten raon ja kehotti minua nostamaan hieman päätä ja hartioita, jolloin vatsalihakset aktivoituvat. Samalla tavalla kokeiltiin myös eri kohdista vatsaa. Erkaumaa ei löytynyt kuin vähäisesti navan kohdalta. Sitä oli jäljellä todella vähän, ei siis juuri ollenkaan. Vartalo on kuitenkin edelleen palautumistilassa, joten pystyjä vatsalihaksia ei saisi toistaiseksi tehdä, mutta muuten olisi vapaat kädet erilaisten liikkeiden tekemiseen. Tärkeintä olisi kuitenkin vahvistaa syviä lihaksia sekä keskittyä liikkeissä siihen, ettei vatsan keskelle muodostuisi harjannetta. Jos harjanne ilmestyisi, olisi syytä lopettaa liikkeen tekeminen. Joskus voi nimittäin käydä niin, että tekemällä väärää liikettä, voi pahentaa jo hyvältä näyttävää tilannetta. Erkaumaa esiintyy myös jollain tietyillä urheilijaryhmillä helpommin. Niillä, jotka ovat mahdollisesti urheillessaan joutuneet venyttämään lihasten kestävyyttä äärimmillään, esimerkkinä aerobic-harrastajat. Heidän lihaksensa ovat joutuneet tekemään kovasti töitä, jotta kropan kestävyys pitää hurjissakin venytyksissä ja liikkeissä. Se saattaa sitten kostautua raskausaikana, kun lihakset eivät jaksa pitää vartaloa enää kasassa. Ennestään koville joutuneet lihakset pettävät ja näin syntyy erkauma. Ei voisi kuvitella, että niillä, joilta löytyy pyykkilauta, saattaa löytyä myös raskauden jälkeinen erkauma.


Samalla testasimme lantionpohjalihasten tilanteen. Kokeilimme, saisinko lihakset aktivoitua. Kerroin, että olen omasta mielestäni saanut harjoitettua lihaksia, joten olen onnistunut tunnistamaan oikeat lihakset. Minulla ei ollut ollut synnytyksen jälkeen ongelmia, jotka yleensä kertoisivat heikoista lantionpohjalihaksista, kuten esimerkiksi virtsankarkailu. Äitiysfysioterapeutti halusi varmistua vielä tilanteesta, joten sain käydä vessassa laittamassa anturin, jonka kanssa pystyi mittauslaitteella katsomaan lihasten aktiivisuutta. Laite kytkettiin anturan johtoihin. Laite alkoi piirtämään näyttöön käyrää, vähän samanlaista kuin sydänkäyrä. Jännitin lihaksia ja katsoin, kuinka käyrä piirtyi laitteen näytön yläreunaan. Hengitin ulos ja rentoutin lihakset. Käyrä laski alas. Ongelmani olikin käänteinen. Osasin kyllä treenata ja aktivoida lihakset, mutta ongelma tuli rentoutuksen kohdalla. En osannut rentouttaa lihaksia tarpeeksi. Tämän tyylisiä ongelmia tulee kuulemma monesti vastaan urheilijoilla, jotka treenaavat tai ovat treenanneet joskus aktiivisesti. Vartalo on tottunut jatkuvaan jännitystilaan, eikä osaa enää rentoutua täysin ollenkaan. Harjoittelimme rentoutumista laitteen avulla ja yritin saada lihakset rentoutumaan mahdollisimman paljon. Samaan yhteyteen otettiin palleahengistysharjoitus, jonka avulla kroppa rentoutuisi paremmin.


Hartia- ja niskaseutu on ollut minulla kouluikäisestä asti ongelma. Aina vähän enemmän ja vähemmän jumissa. Nyt imetyksen ja kantamisen myötä olen saanut ihan uuden asteen jumiutumiselle, nimittäin ihan kivi kova kallio. Hartioiden ollessa niin jumissa kuin ovat, ei niitä uskallettu vielä toistaiseksi lähteä työstämään. Ensimmäinen askel olisi koko kropan rentoutuminen eli hengitysharjoitus selälleen makuulla olisi paras lääke tähän hätään. Sain myös harjoitteeksi liikkeen, jolla saisin kiertoa rangalle, joka antaisi hieman venyvyyttä ja samalla liikkuvuutta selkään. Rintarankani saattaa naksahdella päivittäin kymmeniä kertoja jumien takia. Fysioterapeutti kokeili myös jalkojeni lihasten tilannetta ja kysyi, teenkö paljon vaunulenkkejä. Reiteni ovat myös niin jumissa, että ne saattavat vaikuttaa myös kireään selkään ja niskaan. Ohjeeksi reisien rullailu Foam Rollerilla. Viimeisenä sain ohjeeksi kävellä silloin tällöin varpaillani, tämä kuulemma aktivoi lantionpohjaa huomaamatta ja tekemättä sen suurempaa treeniä. Olenkin nyt kävellyt kotona päivittäin varpailla. Kätevää, tekee treeniä ilman, että edes treenaa. Seuraavan kerran varaan ajan maaliskuun lopulle, jolloin pääsemme katsomaan kroppani tilanteen. Silloin lähdemme työstämään myös selkääni, joten täytyy aika varata niin, että mies on seuraavana päivänä kotona. Yleensä hieronnat ja muut selkäni työstöt saavat aikaan migreenin, kun hormonit ja kuonat pääsevät liikkeelle.

Ei kommentteja

Kiitos, kun jätät kommentin! :)