Toinen äitiysfyssarikäynti ja pilateksen aloitus

Kirjoittanut Tanja

Viime viikolla kävin toista kertaa synnytyksen jälkeen äitiysfysioterapeutilla ja aloitin myös pilateksen. Fyssarilla on tarkoituksena käydä nyt ensimmäisen puolen vuoden ajan n. 5 viikon välein, jonka jälkeen käynnit todennäköisesti hieman harventuvat. Puhuimme fysioterapeuttini kanssa, että käyntejä ja seurantaa voisi olla ainakin vuoden päähän synnytyksestä ja katsotaan sitten, mikä kropan tilanne on ja haluanko käydä vastaanotolla vielä senkin jälkeen. Äitiysfyssarillahan voi käydä ihan vain kertaluontoisestikin, jos vaikkapa erkauma tai lantionpohjan tilanne mietityttää, mutta ei halua sen pidempään asiakassuhteeseen ryhtyä.

Tämän synnytyksen jälkeisestä ensimmäisestä fysioterapiasta pääset lukemaan täältä. Sain silloin lantionpohjaan ja kroppani toispuoleisuuteen liittyen kotona tehtäviä harjoituksia ja niitä tulikin tehtyä noin kolme kertaa viikossa. Harjoitteiden myötä lantionpohjan aktivoiminen ja ylipäänsä lihasten tunnistaminen on selvästi helpottunut. Alkuun sitä meinasi rutistaa lihaksia niin voimalla, että vatsalihakset ja pakarat olivat myös pinkeinä jännityksestä, vaikka niiden ei kuuluisi lantionpohjaa treenatessa jännittyä. Nyt hyvien ohjeiden ja toistojen avulla olen onnistunut kohdentamaan harjoitteen lantionpohjaan ja tuloksiakin on mielestäni tullut.


Ensimmäisellä kerralla synnytyksestäni oli kulunut vain 6 viikkoa, joten erkaumaa ei vielä siinä vaiheessa kannattanut tarkemmin lähteä mittaamaan. Nyt kun synnytyksestä oli mennyt melkein 3 kuukautta, niin fyssari mittasi erkauman ja suurimmillaan erkaumaa oli n. 3,5cm navan seudulla, josta erkauma kuroutuu viimeisenä. Fysioterapeuttini mukaan erkauman kohta on napakka ja aktivoituu hyvin, joten sen suhteen ei ole huolta ja ajan kanssa erkauma siitä vielä todennäköisesti pienenee. Vatsalihasten osalta palautuminen on siis oikein hyvällä mallilla.

Tällä kertaa keskityimme selvittämään, miksi pidempien lenkkejen loppupuolella nivusissani tuntuu "hiertävää" kipua. Tuo kipu on ollut synnytyksestä asti ja fyssarini tuli siihen tulokseen, että lonkankoukistajien ja lähentäjien lihakset ovat niin jumissa, että ne tekevät kipua nivusseudulle. Sainkin venyttelyohjeita niihin ja liikkeiden aikana kireyden kyllä todellakin tunsi ja toivottavasti venyttelyt ajan kanssa helpottavat lenkkeilyn aikana esiintyvää kipua. Muuten keskityimme tällä kertaa edelleen vatsalihasten ja myös lantionpohjan aktivoimiseen liittyviin liikeisiin, sekä lantion pohjan rentouttamiseen.

Nyt teen taas 5 viikkoa annettujen ohjeiden mukaan ja sitten katsotaan uudestaan, mikä on tilanne. Vaikka kropassani ei oikeastaan mikään ole sen pahemmin pielessä, niin silti on ihanaa käydä fyssarilla ja saada ne pienetkin krempat ja kropan virheasennot nyt kuntoon, ennen kuin aloitan raskaamman liikunnan. 


Fyssarin lisäksi aloitin myös pilateksessa, jossa olen käynyt nyt kaksi kertaa. Innostuin raskausaikana joogasta ja nyt synnytyksen jälkeen alkoi sopivasti pilasteskurssi, joka myös kiinnosti kovasti ja jonne onneksi mahduin mukaan. Minulla ei ollut kovin hyvää käsitystä siitä, mitä pilates oikeasti käytännössä on, mutta kahden kerran perusteella olen aivan ihastunut lajiin ja tulen varmasti etsimään tämän kurssin loputtua jonkun paikan, missä pääsen pilatesta jatkamaan. Ennen lapsia ja myös ensimmäisen synnytyksen jälkeen kävin kuntosalilla. Vaikka toisaalta pidän kuntosaliharjoittelusta, niin jostain syystä into lopahtaa aina jossain vaiheessa, eikä minulta vain löydy sen suurempaa paloa kuntosaliharjoittelua kohtaan. Nyt kun raskauksien jälkeen lähden rakentamaan kuntoani taas uudestaan, olen halunnut löytää itselleni ne lajit, mitkä pysyisivät aina aktiivisesti mukana elämässäni ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että pilates (ja myös jooga), kävely ja juokseminen voisivat  hyvinkin olla niitä.

Koska kurssi, jolla käyn ei ole suunnattu vastasynnyttäneille, niin osa liikkeistä on selvästi minulle hieman liian raskaita ja olenkin joutunut jonkin verran etenkin vatsalihasten kohdalla himmailemaan, ettei vaan tule tehtyä hallaa kropalle. Kysyin fysioterapeutiltani ohjeita pilatesta ajatellen ja nyt hänen ohjeiden mukaan ja omaa kroppaa kuunnellen pystyn tunneilla kuitenkin käymään ja kahden kerran perusteella treeni on tuntunut hyvältä. Sopivasti korsetin ja lantionpohjan aktivointia, eli niitä juttuja jotka ovat itselleni raskauden myötä haastavia.

Enää kolme kuukautta aikaa, että saan alkaa myös pikku hiljaa juoksemaan. Olen supertyytyväinen, että olen molempien raskauksien jälkeen mennyt äitiysfysioterapeutille ja nyt toisen synnytyksen jälkeen vielä paljon ensimmäistä synnytystä varhaisemmassakin vaiheessa. Ilman fyssarin ohjeistusta en osaisi läheskään näin hyvin aktivoida ja treenata lantionpohjaa ja lisäksi olisin varmasti aloittanut treenaamaan aivan liian kovaa ja aivan liian aikaisin. Treeniohjeiden lisäksi fyssarini osaa etsiä syyt erilaisille kipukohdille ja antaa harjoitteita, joiden avulla kropan saa kivuttomaksi ja luotua hyvän pohjan kovempaakin treeniä varten. Lämpimästi siis suosittelen käymään äitiysfysioterapeutin vastaanotolla, edes sen yhden kerran tarkistuttamassa tilanteen ja saamassa ohjeita liikunnan aloittamiseen!

Oletko sinä käynyt äitiysfysioterapeutilla raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen?

Ei kommentteja

Kiitos kun jätät kommentin! Puhelimen Safari-selaimen kautta on ollut ongelmia Googletilin kautta kirjautumisessa ja kommenttien lähettämisessä. Ongelma ratkeaa, kun poistat puhelimen Safari asetuksista täpän kohdasta " Estä seuranta sivustojen välillä". Käytäthän jotain muuta selainta, mikäli googletilille kirjautuminen ei Safarin kautta onnistu.