Topit & Flopit

Lauran viikkoa on sävyttänyt raskauden viimeiset hetket ja omasta ajasta nauttiminen. Viimeisiä valmisteluja pitäisi vielä tehdä ennen vauvan tuloa. Turvakaukalo pitäisi hakea kellarista ja virittää autoon. Patukan päivähoitoon pitäisi viedä pitkä lista varahakijoista, jos olemmekin synnyttämässä vauvaa juuri sillä hetkellä, kun taaperoa pitäisi olla hakemassa. Meillä on suuri onni, kun hakijaehdokkaita on monia. Suurin osa heistä on kuitenkin töissä käyviä ihmisiä, joten tarkalleen ei voi sanoa, kuka on mahdollisesti hakemassa patukkaa, milloinkin päiväkodista. Voihan se olla, että kävisi niin hyvä tuuri, ettei varahakijaa tarvita kuin kerran, mutta hyvä on varautua monen päivän varalle. Viimeiset päivät ennen käynnistystä haluan käyttää ehdottomasti perheemme vanhempien lasten kanssa. Siksi päätimmekin mieheni kanssa viedä bonuspojan kolmisin meidän kanssamme elokuviin. Seuraavaan kertaan, kun saattaa mennä tovi.

Tanjan viikko on mennyt pitkälti arkirutiinien parissa touhutessa. Nyt reilu 6 viikkoa vauvan syntymän jälkeen on alkanut tuntua, että vauva on solahtanut osaksi meidän perhettä ja arkea. Olemme tehneet koko perheen voimin retkiä lähialuille, nauttineet kesästä ja ulkoilusta. Lauantaina hyppäsimme ensimmäistä kertaa tällä kokoonpanolla metroon ja kävimme Suomenlinnassa kahvilla ja viettämässä muutenkin mukavaa iltapäivää. Ihanaa, kun enää vauvan kanssa kotoa lähteminen ei jännitä tai tunnu oudolta. Olen huomannut, että kaikki sujuu kahdenkin kanssa oikein mukavasti ja itse osaa olla rennommin mielin, kuin esikoisen vauva-aikana.


TOPIT

Äitiysloma (Laura)
Ensimmäisellä kerralla oli sama juttu ja niin se fiilis tuli taas. Miten onkin niin kovin vaikeaa päästää irti. Olenko hölmö? En osaa vaan päästä irti vai tykkäänkö työstäni niin paljon, että voin sitä tehdä, vaikka laskettuun aikaan on viikko aikaa? Mielipiteitä asiaan olen kuullut esikoisen kohdalla niin paljon, että tämän raskauden aikana olen pitkälti niiltä välttynyt. Mitä nyt työntekijät ovat kyselleet ja ihmetelleet. Nyt olen tämän viikon aikana kuitenkin päässyt siihen modeen, että on hyvä jättäytyä taka-alalle ja antaa muiden hoitaa vuorostaan. Minulla on edessä todennäköisesti viimeinen äitiysloma ja siitä tulisi nauttia täysin siemauksin. Vauva-aika on niin lyhyt ja ainutlaatuinen, että sille on hyvä antaa aikaa. Vauvaa varten on kotona melkein kaikki valmista, olen muutamia juttuja selannut, joita haluisin vauvalle hankkia. Sellaisia, joita en viimeksi raaskinut ostaa, koska oli niin paljon isoja ostoksia, joihin meni ihan tarpeeksi rahaa. Turvakaukaloon olen miettinyt lämpöpussia, niin vauvalle ei tarvitsisi automatkoille pukea aina niin paljon vaatetta päälle. Selasin sellaisia hempeitä ihania ja taidan sellaisen pikkuiselle hankkia. Selasin myös Tripp Trapp -tuoleja ja niiden värejä. Äitini on luvannut sellaisen toisen meille hankkia ristiäislahjaksi. Tulemme tosin saamaan sen jo aikaisemmin käyttöön, koska meillä on siihen olemassa vauvaosa, joten sen saa käyttöön vastasyntyneelle. Tällä hetkellä ajatukset ovat siis vauvatarvikkeissa ja niiden väreissä? Ottaako saman värisen tuolin kuin patukalla vai jonkun ihan muun. Ah, ihana äitiyslomamoodi vihdoin päällä.


Käynti äitiysfysioterapeutilla (Tanja)
Synnytyksestä palautuminen on tälläkin kertaa sujunut hyvin ja mielestäni nopeasti. Halusin kuitenkin käydä äitiysfysioterapeutilla tarkistuttamassa tilanteen erkauman ja lantionpohjan lihasten suhteen, koska en ollut lainkaan varma, mikä tilanne niiden osalta on. Esikoisen kohdalla menin äitiysfyssarille vasta pojan ollessa 6kk ikäinen ja tällä kertaa olin päättänyt varata ajan heti jälkitarkastuksen jälkeen. En ole vieläkään saanut jälkitarkastus aikaa, joten päätin mennä fyssarille jo ennen sitä, koska olen epävarma miten paljon ja miten tässä vaiheessa uskaltaa liikkua. Fysioterapeutti tarkasti lantionpohjan lihasten toiminnan sisätutkimuksen avulla ja ilmeisesti raskauden aikainen ja synnytyksen jälkeinen jumppaaminen on tuottanut tulosta, koska lantionpohjan tilanne oli melko hyvä. Fyssarin mukaan lihasten kuntoa arvioidaan asteikolla 1-5 ja omat lihakseni ovat voimatasoltaan 3 luokkaa. Treenaamista täytyy siis vielä tehdä, mutta tilanne ei kuitenkaan ollut lainkaan huono. Vatsalihasten tilanne oli kuulemma myös todella hyvä ottaen huomioon, että synnytyksestä on näin lyhyt aika. Jännesauma oli napakka ja jännesauma oli noin kahden sormen levyinen.

Olen todella iloinen, että kroppa on lähtenyt palautumaan toisestakin raskaudesta ja synnytyksestä erinomaisesti, vaikka kahden raskauden välissä ei ollutkaan kuin reilu vuosi aikaa. Sain fyssarilta luvan ilmoittautua syyskuussa olevaan pilatekseen. Ensimmäistä juoksulenkkiö täytyy odotella vielä jonkin aikaa ja suositeltavaa kuulemma on, että juoksemaan lähdetään aikaisintaan 6kk synnytyksestä. Kuntoa voin alkaa kohottaa kävelemällä mäkiä/ rappusia, uimalla ja pyöräilemällä. Sain myös ohjeita lantionpohjan treenaamiseen. Suosittelen kovasti kaikkia synnyttäneitä käymään ainakin kerran äitiysfysioterapeutin tarkastuksessa. Saatte kultaakin kalliimpaa tietoa oman kroppanne palautumisesta, eikä tule tietämättömyyden takia tehtyä hallaa esim. liian nopeasti aloitetulla liikunnalla.


FLOPIT

Kun ei ole oma itsensä (Laura)
Sanotaan, että loppuraskauden yölliset valvomiset ovat kropan tapa valmistautua tulevaan. Se ei häiritse minua ollenkaan, tosin onhan se syvältä, kun siihen lisätään taaperomme huonot yöunet. Eniten häiritsee olo, joka ei ole ominaista itselleen. Inhoan sitä, etten pysty olemaan ja tekemään samalla tavalla mihin olen tottunut. Olotila on sellainen, etten itsekään tunnista itseäni. Olen inhonnut aina raskauden taakse piiloutujia. Niitä, jotka perustelevat kaikki tekemisensä raskaudella, negatiiviset ja positiiviset asiat. Ympärilläni on paljon niitä, jotka ovat käskeneet minut istumaan tai ottamaan rauhallisesti ja olen kerta toisensa jälkeen todennut heille; " Olen raskaana, mutta täysin kykeneväinen tekemään asioita". Iltaisin on väsymys ottanut vallan. Olen nukkunut päiväunia, vaikka minua ei ole omasta mielestäni päivisin väsyttänyt yhtään. Silti pari tuntia menee kevyesti nukkuessa ja iltaisin uni tulee ihan samalla tavalla. Unen perään ei tarvitse kauheasti kysellä. Illat ovat menneet omissa oloissa ja intoa ei ole riittänyt oikein mihinkään. Tietoisesti olen yrittänyt ajatella tämän kuuluvan tietyllä tavalla asiaan ja saavani itseni takaisin, kun saan vauvan syliini. Raskaudella on niin monet erilaiset puolensa.  Harmittaa vaan tosi paljon, kun ei saa mitään aikaiseksi. Ainakaan omasta mielestään.


Ruokapulmat (Tanja)
Päätin jo raskauden aikana, että tällä kertaa panostan synnytyksen jälkeen aiempaa enemmän terveelliseen ruokavalioon ja riittävään syömiseen, jotta imetyksellä ja maidontuotannolla olisi parhaat mahdolliset lähtökohdat onnistua. Arki kahden lapsen kanssa imetyksineen on sen verran hektistä, että huomaan jälleen kerran skippaavani omia ruokailujani ja syöväni kiireessä vain pikaisesti muutaman leivän. Ruokavalio on aivan liian hiilaripainotteinen ja ne kaikki värikkäät hedelmät ja vihannekset ovat unohtuneet ruokalautaselta lähes täysin. Väsymys ja liian pitkäksi venyneet ruokailuvälit aiheuttavat jäätävää herkkuhimoa ja helposti tulee sorruttua kaapista löytyviin pulliin ja kekseihin. Nyt on pakko tehdä kunnon korjausliike tilanteeseen, koska huomaan huonon ruokavalion väsyttävän entisestään. Haluan karistaa raskauskilot terveellisen ruokavalion ja liikunnan avulla vähän kuin itsestään ja se ei tule onnistumaan nykyisellä syömisellä. Tai paino kyllä putoaa, kun ei syö tarpeeksi, mutta se ei todellakaan ole optimaalista palautumisen, eikä ainakaan imetyksen kannalta. Nyt siis aion kiinnittää huomiota ruokarytmiin ja ruuan laatuun. Enemmän vihanneksia, marjoja, hedelmiä, proteiinia ja hyviä rasvoja ja vähemmän höttöhiilaria.

Ei kommentteja

Kiitos kun jätät kommentin! Puhelimen Safari-selaimen kautta on ollut ongelmia Googletilin kautta kirjautumisessa ja kommenttien lähettämisessä. Ongelma ratkeaa, kun poistat puhelimen Safari asetuksista täpän kohdasta " Estä seuranta sivustojen välillä". Käytäthän jotain muuta selainta, mikäli googletilille kirjautuminen ei Safarin kautta onnistu.