Raskaudesta palautuminen

Kirjoittanut Laura

Viime aikoina olen jo suunnannut ajatuksia raskauden ja synnytyksen jälkeiseen aikaan. Olenkin jo miettinyt itselleni kuntoutussuunnitelmaa palautumista varten. Esikoisen kohdalla kaikki muukin oli niin uutta ja jännittävää, ettei oma hyvinvointi ja palautuminen ollut päällimmäisenä mielessä. Nyt olen jo tehnyt jonkin verran jopa tausta työtä palautumisen tueksi. Olen kaivanut patukan aikaiset fysioterapiaohjeet esille. Edessä on pitkä työnsarka, mutta se palkitsee, kun vain malttaa edetä pienin askelin. Katsotaan, miten suunnitelma tulee oikeasti toteutumaan. Tulen tätä omaa matkaani tänne päivittelemään sitten, kun sen saan kunnolla käyntiin.

Ostin palautusmisvyön, joka tukee keskivartalon tukilihasten palautumista. Vyö on hyvä pakata myös sairaalakassiin, koska parhaimman hyödyn saa vyöstä, kun sen ottaa heti synnytyksen jälkeen käyttöön. Vyö soveltuu käytettäväksi päivittäin eikä synnytystavalla ole merkitystä. Sektio tai alatiesynnytys, vyö sopii kaikille. Keskivartalon kuntoutus yhdessä lantionpohjalihasten kanssa on kaiken perusta. Keskivartalo tukee ja kannattelee koko kroppaa. Raskausaika pistää coren koetukselle ja siitä palautuminen vie aikaa. Patukan aikana kävin äitiysfysioterapiassa (vuosi synnytyksestä) toteamassa vatsalihasten erkauman tilanteen (2,5cm). Onneksi olin silloin malttanut olla tekemättä rajuja vatsalihasharjoituksia, koska se olisi vain pahentanut tilannetta. Sain fysioterapiassa ohjeet erkauman kuntoutukseen. Nyt aion synnytyksen jälkeen aloittaa niiden tekemisen yhdessä vyön kanssa. Tämän pitäisi olla loistava yhdistelmä alkuun pääsemiseksi. Äitiysfysioterapiassa sain myös ohjeet lantiopohjanlihasten kuntouttamiseen. Harmikseni on myönnettävä, että esikoisen kohdalla olin vähän turhan laiska lihasten treenaamisen kanssa. Suurin ongelma oli varmasti siinä, etten huomannut minkäänlaisia "oireita" lihaksistossa. Minulla ei käynyt niin sanottuja "pissavahinkoja". Onneksi nuokin ohjeet ovat tallella, joten pääsen nekin aloittamaan heti synnytyksen jälkeen. Ja niitä voisi tietenkin tehdä jo nyt.

Jälkitarkastuksen jälkeen äitiysfysioterapeutin vastaanotolle; oman tilanteen kartoitus ja kuntoutusohjeet. Ei ole mitään hyötyä huijata itseään, että on kuin kuninkaalliset synnytyksen jälkeen. Kuukausi synnytyksestä ja on täydessä bikini kunnossa. Vaikka minulla on kova himo päästä hikitreenien pariin, täytyy bodypump-tunteja odottaa vielä tovi. Äitiysfysioterapeutti osaa auttaa oikeanlaisen pohjan rakentamisen kanssa ja kertoa, mitä kaikkea voi tehdä sekä mitä ei voi tehdä. Keväällä käydyssä mammajoogassa iski minuun pieni jooga/pilates kärpänen ja kovasti odotan, että löydän itselleni sopivan tunnin. Tarkoitus olisi tukea palautumista sekä tehdä liikkeitä sen mukaan, mikä on sallittua oman kropan tilanteeseen nähden. Olen aina ollut ryhmäliikuntatyyppi, joten säännölliset liikuntahetket ovat enemmän kuin tervetulleita. Olisikohan rauhalliset sisäpyöräilytunnit hyvä tapa päästä hien "makuun".


Helsingin kaupunki on myös kiinnittänyt entistä enemmän huomiota palautumiseen ja äitien hyvinvointiin. Esikoisen kohdalla odotusaikaan kuului yksi ryhmämuotoinen fysioterapiakäynti. Käynnillä käytiin läpi erilaisia kroppaa tukevia harjoituksia ja tunnilla oli mahdollisuus kysyä omaa mieltä askarruttavia kysymyksiä. Käynti on vain ensisynnyttäjille, joten siellä olisi kannattanut painaa kaikki oleellinen mieleen. Saimme sieltä myös kasan lippulappusia, mutta en ole enää ollenkaan varma, mihin ne laput olen piilottanut. Tämän vuoden aikana on lanseerattu myös uusi palvelu, johon pääsee mukaan valituissa neuvoloissa ja terveydenhoitajan suosittelemana. Nimittäin synnytyksen jälkeiseen palautumiseen liittyvä fysioterapia. Olen ajatellut, että toivon omalta neuvolahoitajaltani mahdollisuutta osallistua synnytyksen jälkeiseen fysioterapiaan. Tämäkin käynti tai käynnit (en ole ihan täysin varma, onko tämä kertaluonteinen palvelu vai kuuluuko tähän montakin kertaa) ovat ryhmäluontoisia, mutta varmasti hyödyllisiä. Ainakin tunneilla voisi varmistaa tekevänsä palautumisharjoituksia oikein ja kovasti toivoisin, että ainakin erkauman tilannetta katsottaisiin käynnillä.

Vaunulenkit, yksin tai vielä parempi, jos seuran kanssa, tukevat kunnon kohentumista ja tulee lähdettyä ulos. Raitis ilma ja lenkkeily tekevät joka kerta yhtä hyvää. Patukan kanssa huomasi, kuinka nopeasti sitä kunto nousikaan, kun vaan lähti aktiivisesti lenkille. Oli niitäkin tilanteita, kun ei huvittanut yhtään, migreeni jyskytti ohimoilla ja edellinen yö oli valvottu. Aina palasi kotiin hyvillä mielin, kun oli päässyt liikkeelle. Tunnen itseni sen verran hyvin, että tiedän, etten olisi aina päässyt ovesta ulos, jos en olisi sopinut Tanjan kanssa lenkistä. Sovitun lenkin paine ja toisaalta ajatus peruuttamisesta ajoivat monesti väkisin ulos. Itse ajattelin sen aina niin, kuinka olisin itse harmitellut, jos minulle olisi tehty "oharit". Jossain vaiheessa lenkkejä tuli viikkoon niin monta, että jaloissa alkoi painaa ja vanhat rasitusvammat välillä ilmoittelivat itsestään. Penikat särkivät, mutta olipahan fiilis, kun olimme kiertäneet melkein 20 km lenkin meren rannalla. Ja pieni hiki on aina hyvästä, olisihan se kiva saada raskauskilot tippumaan huomaamattomasti ja kivuttomasti.


Vaunulenkki yhdistettynä äitiysterapiaan, miten olenkaan niitä lenkkejä kaivannut. Sen jälkeen, kun palasin töihin, en ole saman pituisia lenkkejä tehnyt, joita teimme Tanjan kanssa edellisen äitiysloman aikana. Emme ole Tanja kanssa sieltä hiljaisemmasta päästä, joten monesti melkein parin tunnin lenkin jälkeen tuntui siltä, että juttu loppui kesken. Paljon puhutaan fyysisestä palautumisesta, mutta mielestäni henkisen palautumisen merkitystä ei korosteta samalla tavalla. Monesti henkiseen hyvinvointiin puututaan siinä kohtaan, kun haasteita ilmestyy tai arki on liian kuormittavaa. Itse koin esikoisen aikana, että minun oli helppo jutella omalle terveydenhoitajalle neuvolassa. Hieman jäin kuitenkin pohtimaan tapaa, jolla kartoitetaan hyvinvointia ja jaksamista. Yhden paperilapun täyttäminen ei välttämättä avaa tarkemmin äidin hyvinvointia. Jääkö neuvolassa jonkun äidin huolet ja murheet näkemättä tai kuulematta, jos kyseessä on henkilö, jolla ei ole luontaista taipumusta purkaa mieltä painavia asioita tuntemattomille. Siksi toivoisin, että jokaisella äidillä, ensisynnyttäjällä tai monta lasta saaneella, olisi jonkinlainen tukiverkosto tai edes yksi ihminen kenelle voisi purkaa mieltä askarruttavia asioita. Kuinka koinkaan tärkeäksi, kun sain ilman tuomitsemisen pelkoa purkaa Tanjalle väsymystäni tai pohtia osittaisimetyksen tuottamaa mielipahaa. Mieheni kuunteli minua kyllä, mutta ei pystynyt koskaan samaistumaan samalla tavalla minun tuntemuksiini, kuin toinen äiti. Monesti lenkkien jälkeen oli vähän kirkkaampi mieli eikä painolasti ollut enää niin raskas. Eikä seuraava valvottu yö ollutkaan enää niin rankka ja toivoton.

Arki kuormittaa ja silloin tällöin pitää muistaa ottaa itselleen aikaa. Hyvinvoiva äiti on peili perheen hyvinvoinnille. Monesti hieman jännitän, miten tämän kokoonpanon arki muovautuu, kun vauva tulee. Minkälaisia öitä meillä vietetään, kun taapero ei vieläkään nuku (unikoulu edessä vielä ennen vauvan tuloa?). Jos vauva on yhtään samanlainen kuin isoveljensä, meillä syödään öisinkin jatkuvasti eikä taaperon heräilyt auta yhtään omaan jaksamiseen. Onneksi päiväkodin henkilökunta tuntui olevat erittäin joustavia ja tukevat perheemme tarpeita suuntaan tai toiseen. Patukan hyvinvointi mielessä, olen tällä hetkellä erittäin tyytyväinen tekemäämme ratkaisuun patukan päiväkodin jatkumisen suhteen. Patukan päiväkotiarki tukee omaa jaksamistani ja saan aikaa vauvan kanssa. Täysin omat hetket tulevat alussa olemaan pieniä pyrähdyksiä kaupassa tai hetki kirjoitus rauhaa blogin parissa. Se kuulosta minusta oikein hyvältä suunnitelmalta kaikin puolin.

Ei kommentteja

Kiitos kun jätät kommentin! Puhelimen Safari-selaimen kautta on ollut ongelmia Googletilin kautta kirjautumisessa ja kommenttien lähettämisessä. Ongelma ratkeaa, kun poistat puhelimen Safari asetuksista täpän kohdasta " Estä seuranta sivustojen välillä". Käytäthän jotain muuta selainta, mikäli googletilille kirjautuminen ei Safarin kautta onnistu.