Murheenkryyni nimeltä tuplarattaat

Kuva Mountain Buggy

Laskettuun aikaan on enää kaksi kuukautta ja meiltä puuttuu edelleen tuplarattaat. Esikoisen kohdalla rattaiden hankinta oli ihanaa, koska valinnanvaraa oli vaikka kuinka paljon ja laadukkaat vaunut oli mahdollista ostaa vielä suht kohtuulliseen hintaan. Nyt toisen raskauden myötä en ole ollut lainkaan innoissani tuplarattaiden hankinnasta ja olenkin vältellyt viimeiseen asti koko asian miettimistä. En millään haluaisi siirtyä kevyistä ja kapeista yhden lapsen vaunuista megaleveisiin ja huomattavasti raskaampiin tupliin. Koko ajatuskin ällöttää ja tuskanhiki alkaa valua ohimoita pitkin pelkästä asian ajattelemisesta. On kuitenkin fakta, että emme tulisi selviämään kahden lapsen kanssa ilman sisarusrattaita. Esikoinen on kakkosen syntyessä alle kaksi vuotias, joten paljon liikkuvana ja lenkkeilevänä perheenä on pakollista, että molemmat lapset mahtuvat istumaan rattaissa. Siksi seisomalaudat ja muut viritykset eivät ole edes vaihtoehto, jota voisin tässä vaiheessa harkita.

Kävimme viime viikolla ensimmäistä kertaa katsomassa erilaisia tuplarattaita lastentarvikeliikkeissä. Etukäteisgooglettelun perusteella olin pitänyt Emmaljungan NXT90 vaunuja potentiaalisina vaihtoehtoina, koska ne saisi go double- adapterin avulla muutettua helposti yhden lapsen rattaista tupliksi. Kuvissa kyseinen vaunu myös näytti kevyeltä ja osittain päällekkäin oleva systeemi vaikutti rinnakkain oleviin tupliin verrattuna toimivalta vaihtoehdolta, koska eteisessämme on kovin rajallisesti säilytystilaa, enkä haluaisi tuoda kuraisia vaunuja eteistä pidemmälle kotiimme. Lastentarvikeliikkeessä ei ollut NXT90 vaunuja tupliksi muokattuina, joten testasimme ensin Emmaljungan Super Viking vaunuja, jotka saa samalla tavalla adapterilla muokattua tuplarattaiksi kuin NXT90. Vaunuja katsoessamme ja niitä hetken työnnettyämme tulimme kuitenkin pian siihen tulokseen, että osittain päällekkäin oleva "tandemtyylinen" sisarusratas ei vaan ole meitä varten. Ne tuntuivat ihan todella pitkiltä ja raskailta työntää vain yhdenkin lapsen kanssa. Ratasistuinten säätövara oli myös rinnakkain istuttaviin tupliin verrattuna todella olematon ja esimerkiksi juurikin Emmaljungan NXT90 rattaissa ratasistuimet voisi asentaa go double- adapterin kanssa vain selkä menosuuntaan, eikä istuinta pysty kääntämään lainkaan makuuasentoon. Super Viking rattaissa säätövaraa oli myyjän mukaan hieman enemmän, mutta niissäkään ei riittävästi meidän tarpeita ajatellen. Jälkikäteen ajateltuna, myös hinta olisi loppujen lopuksi tullut tässä setissä esteeksi, koska rungolla, kahdella ratasistuimella, vaunukopalla ja adapterilla NXT90 yhdistelmä olisi maksanut 1800-1900€.

Samalla reissulla katsoimme myös Emmaljungan Double Viking rattaita, jotka kuitenkin 73,5cm leveytensä puolesta ovat meille liian isot. Ostimme esikoisellemme Emmaljungan Duo edge yhdistelmävaunut ja olemme olleet Emmaljungaan merkkinä todella tyytyväisiä. Hinta-laatu-suhde on ollut loistava ja hyvien käyttökokemustemme puolesta olisimme voineet tälläkin kertaa mieluusti valita tuplarattaat Emmaljungan valikoimasta.



kuva:  Mountain Buggy

Seuraavaksi kävimme katsomassa Mountain Buggy Duet tuplarattaita, joita meille oli kapeutensa puolesta kehuttu muutamankin perheen taholta. Mountain Buggyt ovat leveydeltään markkinoiden kapeimpia rinnakkain olevia sisarusrattaita ja leveyttä näistä rattaista löytyy vain 63cm. Kokonsa puolesta Buggyt olisivat olleet meille aivan täydelliset, vaikkakin vauvakoppa oli omaan silmääni hurjan kapea, eikä rataistuimetkaan tietenkään näin kapeissa rattaissa kovin isot voi olla. Säätöominaisuuksia Mountain Buggyista löytyi mukavasti, istuimet sai säädettyä makuuasentoon ja erikseen ostettava vaunukoppa muuntuu ratasosaksi, jossa lapsi voi istua kasvot työntäjään päin aina 15kg asti. Rattaat olivat kevyet, ne sai näppärästi kasaan ja kääntyvät etupyörät helpottavat rattaiden liikuttelua. Monta hyvää puolta, mutta silti jotain jäi puuttumaan. Nykyisiin Emmaljungan rattaisiin verrattuna Mountain Buggyt tuntuivat hieman heppoisilta. Rattaiden materiaalit tuntuvat moneen muuhun merkkiin verrattuna huonolaatuisemmilta ja vaunuista jäi itselle valju-fiilis. Toki hintakaan ei ole lähelläkään monen muun valmistajan tuplarattaiden hintatasoa ja nämä sisarusrattaat saisi erikseen ostettavan vaunukopan kanssa hieman alle 900€:lla. Ei voi siis odottaa samaa laatua, kuin lähes tuplahinnan maksavilta merkeiltä. Varmasti hyvät ja toimivat tuplarattaat hieman pienemmällä budjetilla, mutta ei kuitenkaan ihan sitä, mitä omilta vaunuilta toivomme.

Bugaboon Donkey Duo vaunuja olin pitänyt mahdottomana vaihtoehtona niiden leveyden takia. Donkeyt kun ovat leveydeltään 74cm, eli samaa luokkaa Emmaljungan Double Viking rattaiden kanssa. Laura kuitenkin vihjaisi tietämättömälle, että Donkeyn rungon saa helposti muutettua pienemmäksi, jolloin tuplarattaat saa muutettua yhdelle lapselle sopiviksi rattaiksi. Tuolloin rungon leveys on vain 60cm, joten rungon säilytys ei olisikaan mahdotonta pienessä eteisessämme. Bugaboon vaunut ovat todella laadukkaan tuntuiset ja ominaisuuksiltaan näppärät. Isosta koosta huolimatta ne liikkuvat kevyesti, joten kahdenkaan lapsen työntäminen pidemmillä lenkeillä tuskin olisi ylitsepääsemättömän raskasta. Laadun ja rungon "kutistamismahdollisuuden" perusteella Donkey Duot nousivat ehdottomaksi suosikiksemme. Ainoa mikä tässä vaiheessa hieman mietityttää on vaunujen hinta. Edullisimmillaan Bugaboo Donkey 2 Duoista saa pulittaa lähes 1600€, eli ihan halvasta hankinnasta ei näiden rattaiden kohdalla ole kyse.

kuva: Bugaboo

Tällä hetkellä mietinnässä onkin, että ostammeko Bugaboon Donkey 2 Duot uutena vai yritämmekö metsästää muutaman vuoden vanhat käytettynä. Pikaisen selailun perusteella pari- kolme vuotta vanhoista Bugaboon tuplista saa maksaa n. 1000€, eli säästöä uusiin verrattuna tulisi se noin 600€. Toisaalta Bugaboon vaunut säilyttävät hyvin jälleenmyyntiarvonsa ja mikäli ostamme vaunut nyt uutena, tulemme todennäköisesti saamaan niistä muutaman vuoden käytön jälkeen ihan mukavasti rahaa takaisin. Bugaboon vaunuissa olisi sekin hyvä puoli, että ne saisi muunnettua yhdelle lapselle sopiviksi vaunuiksi siinä vaiheessa, kun esikoinen ei enää halua istua rattaissa. Se mahdollistaisi nykyisten Emmaljungien myymisen jo tulevana kesänä, eli ei tarvitsisi turhaan säilöä toisia rattaita odottamassa lasten kasvamista. Nyt siis hetken aikaa seurailen käytettyjen Bugaboo Donkey Duojen tarjontaa ja sen perusteella teemme päätöksen, kotiutuuko meille loppujen lopuksi käytetyt vai uudet vaunut.

Minkä merkkisiin tuplarattaisiin te olette päätyneet ja oletteko olleet tyytyväisiä hankintaanne?

Postauksen kuvien käyttöön saatu lupa Mountain Buggylta ja Bugaboolta.

Ei kommentteja

Kiitos kun jätät kommentin! Puhelimen Safari-selaimen kautta on ollut ongelmia Googletilin kautta kirjautumisessa ja kommenttien lähettämisessä. Ongelma ratkeaa, kun poistat puhelimen Safari asetuksista täpän kohdasta " Estä seuranta sivustojen välillä". Käytäthän jotain muuta selainta, mikäli googletilille kirjautuminen ei Safarin kautta onnistu.