Monipuolisuutta ja uusia ideoita perheen arkiruokailuun

Seuraava postaus oli ilo tehdä yhteistyössä Perheen ruokavuosi -kirjan tekijöiden kanssa. Kiitos Anni Lehti, Anja Mahrenholz ja Minna Vauhkonen, kun saimme kunnian tutustua kirjaanne ja tehdä siitä tämän arvostelun.


Saimme yhteistyönä arvostelukappaleen Perheen ruokavuosi -kirjasta, joka on jatkoa aiemmin ilmestyneelle Naperosta Nautiskelijaksi -kirjalle (kirjan esittely löytyy täältä). Alun perin oli tarkoitus, että olisimme kokanneet kirjasta meidän lempireseptejämme yhdessä, mutta taaperoperheiden arjessa sattuu ja tapahtuu nopealla aikataululla. Tanjan poitsu tuli sairaaksi ja päätimme tehdä uuden suunnitelman ja toteuttaa kirjan esittelyn eri tavalla. Teimme yhteispostauksen Tanjan kanssa, jossa kumpikin valitsi mielenkiintoisen reseptin, jonka valmisti perheelleen. Alla siis yleistä kirjasta ja lopusta löytyy vielä meidän molempien mietteitä ja ajatuksia kirjasta ja testatuista resepteistä.

Kirjan ulkonäkö herättää heti mielenkiinnon ja kirja on yhtä kaunis kuin edeltäjänsä. Kuvat ovat toinen toistaan upeampia ja houkuttelevat vesi kielellä kokeilemaan kirjan monipuolisia reseptejä. Reseptit ovat jaettu vuodenaikojen mukaan ja niissä on hyödynnetty eri vuodenaikoihin soveltuvia raaka-aineita. Ohjeet ovat sopivan yksinkertaisia ja helppoja valmistaa. Ei tarvitse olla mikään huippukokki, jotta ruuan saa pöytään arvioidussa ajassa. Jokaisen reseptin kohdalla on kerrottu mitä raaka-aineita ruokaan tarvitsee, kauan siihen menee arviolta aikaa ja kuinka monta annosta valmiista ruuasta saa. Jokaisen reseptin yläkulmasta löytyy kirjainten avulla merkittynä soveltuvuus erilaisten allergioiden ja erityisruokavalioiden varalta (gluteenittomuus, maidottomuus, munattomuus sekä vegaaniset reseptit).  Sivuille on myös laitettu pientä nippelitietoa esimerkiksi raaka-aineista, jotka eivät välttämättä ole niin tuttuja arkikeittiössä. Kirjan takaosaan on jätetty tilaa omille resepteille ja tehty tyhjä kuukausikalenteri, johon on mahdollista suunnitella etukäteen kuukauden ruuat. Kirjan lopusta löytyy kaikki reseptit sivujärjestyksessä sekä kirjan tekijöiden esittelyt kuvan kera.


Kirjan teemana on ollut selkeästi perheen yhteiset ruokahetket ja onnellisten ruokahetkien resepti. Lukijaa houkutellaan pohjustustekstissä hyödyntämään ruokasuunnittelussa rohkeasti erilaisia makuja ja uusia raaka-aineita. Kirjassa on painotettu paljon kasviruokaa, mutta kuten kaikki me tiedämme, on lapsille välillä vaikea saada syötettyä kasviksia, jos ne on aseteltu lautaselle erikseen muusta ruuasta. Kasvispainotteisten reseptien avulla syötyjen kasvisten määrää on helppo lisätä, kun kasvikset on "piilotettu" osaksi herkullisia ruoka-annoksia. Näin taataan nirsommallekin lapselle monipuolinen ja värikäs ruokavalion heidän huomaamattaan. Monesti myös pohditaan ruuanlaiton kestoa; miten ruuanlaiton saisi sujahtamaan helposti perhearkeen harrastusten ja muiden menojen sekaan. Siihenkin kirja on antanut erilaisia vinkkejä, joilla ruuanlaitosta tulisi helppoa ja vaivatonta kiireisten ruuhkavuosien keskellä. Ihanaa oli huomata, kuinka yksi kirjan teemoista oli yhdessä tekeminen ja lapsien osallistaminen perheen ruokahetkiin muutenkin kuin syömällä valmista ruokaa.

Lohi-herneohratto
Lauran valinta

Valinnan varaahan sitten löytyi, kun piti valita jokin lauantailounas perheelle. Me haluamme kovasti opettaa lapsille ruuanvalmistusta ja ottaa heidät mukaan ruuanlaittoon niillä taidoilla, joita heillä sillä hetkellä on.  Halusin kokata ruuan niin, että patukka voisi osallistua sen valmistukseen, eikä ruuan valmistus veisi kovin kauan aikaa. Itseäni viehättää aina reseptiikka, jossa käytetään hiilarilähteenä jotain muuta kuin tuttua ja turvallista perunaa, pastaa tai riisiä. Meidän lounaallemme valikoitu kirjan alkupäästä keväinen resepti Lohi-herneohratto. Ohra ei ole meidän keittiössämme kovin totuttu hiilarilähde, eikä meillä koskaan syödä tarpeeksi kalaa kotona. Olen välillä hieman harmissani kalan hinnasta, joka varmasti rajoittaa monen perheen ostoslistaa ja siksi helposti kallis kala karsiutuu pois ruokalistalta. Kun tarkastelin reseptiä tarkemmin, huomasin ettei ruokaan menisi määrällisesti paljon kalaa ja siksi päätin tarttua "ohrahaasteeseen".  Valmistus oli helppoa ja patukasta kuoriutui varsinainen sekoittajamestari. Hän sai muutamaan otteeseen aikamoiset raivarit, kun ei saanut koko ajan hämmentää ruokaa. Hän ei ymmärtänyt, kun yritimme hänelle kovasti selittää, että ruuan pitää antaa tekeytyä.


Itse mietin hieman etukäteen herneiden roolia ruuassa, ihan vaan siksi, kun puolitoistavuotias poikamme on tällä hetkellä erittäin valikoiva ruuan suhteen. Kaikki kovat lihat, värikkäät kasvikset ja tummat ruuanosat jäävät aina syömättä. Hän osaa ne joko lusikalla kiertää tai sitten hän kaivaa ne suustaan pois. Niin kävi ikävä kyllä tälläkin kertaa ja herneet asettuivat kauniiseen riviin lautasen reunaan. Muuten ruoka oli erittäin maistuvaa koko perheen mielestä. Aikuisten annoksiimme jouduimme lisäämään hieman suolaa (joka on ikävä ja ikuinen tapamme, josta olisi ehkä aika hieman opetella pois). Teimme ruokaa tuplamäärän, joten sitä riittäisi myös seuraavalle päivälle ja päätimmekin kokeilla, josko herneiden muussaaminen ohran sekaan saisi patukan maistamaan myös herneitä. Katsotaan miten meidän käy.


Jos en olisi valinnut tätä toimivaa lounasta meille, oli kirjassa muutama sellainen resepti, joita tulen varmasti testaamaan meidän arjessamme. Mietin peräti yhden arkiviikon ruokien suunnittelua kirjan mukaan, mutta katsotaan, koska sen voisin toteuttaa. Valitsin kirjasta viisi ehdotonta kokeilun arvoista reseptiä meidän arkeemme, joissa otin huomioon perheemme kaikki jäsenet (itseni lisäksi, mieheni, 12 vuotiaan pojan sekä patukan). Omat makumieltymykset eivät aina kohtaa poikien kanssa ja yritin valita reseptejä tämän ajatuksen mielessäni pitäen.  Nämä tulevat meillä varmasti kokeiluun silloin, kun kummatkin pojat ovat kotona:

Keväinen parsapasta
Teryaki-lohikulho
Nopea Butter Chicken
Mansikka-pastasalaatti
Hauki-ruisburgerit


Ehdottomasti tulen myös leipomaan kirjan reseptien avulla, koska olen innoissani siitä, että leivonnassa käytetään monipuolisesti erilaisia raaka-aineita, eikä tyydytä pelkästään perinteisen vehnäjauhon käyttöön. Olen ollut aika laiska leipomaan sämpylöitä tai leipää, mutta jugurtti-spelttirieskat voisivat olla aika hyviä keiton kera.  Kakkuja ja leivonnaisia tykkään tehdä mielelläni, joten mietin, että voisin ehkä leipoa tulevana pääsiäisenä pääsiäiskakun suvulle, kun olemme isommalla porukalla mökillä tai sitten voisin viedä töihin tiikerimuffineja tai kuka tietää, jos tulevana kesänä syntymäpäiväkakkuna olisikin Juhannuksen mansikka-appelsiinikakku.

Nyhtökaura-pikalasagne
Tanjan valinta


Tällä hetkellä kotiäitinä ollessani, tuskastelen usein viikon ruokalistan suunnittelun kanssa. Tuntuu, että lautasella pyörii samat ruuat viikosta toiseen ja kauppapäivänä pää kumisee tyhjyyttä ideoiden puutteen takia. Olen myös pitkän aikaa yrittänyt lisätä kasviruokien määrää ruokailuihimme, koska lihan vähentäminen on hyväksi ihan terveydellisistä syistä, mutta myös esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta. Kasviruoan kokkailussa haasteena on kuitenkin ollut hyvien ja helppojen reseptien löytäminen, sekä se, että en ole jostain syystä osannut käyttää vaihtoehtoisia proteiininlähteitä, joita nykyään on kaupoissa saatavilla vaikka millä mitalla. Nyt Perheen ruokavuosi -kirjan innoittamana kokeilin ensimmäistä kertaa kaurajauhista, joka osoittautui aivan erinomaiseksi jauhelihan korvikkeeksi. Tämän positiivisen kokemuksen myötä tulen varmasti jatkossa korvaamaan lihaa aiempaa useammin juurikin esimerkiksi kaurajauhiksella ja nyhtökauralla. Niiden avulla kasvisruuat saa aivan uudelle tasolle maun ja vaihtelevuuden puolesta.


Päädyin testaamaan kirjasta Nyhtökaura-pikalasagnea, koska perinteinen jauhelihalasagne on yksi poikamme lempiruuista ja resepti vaikutti mukavan helpolta ja nopealta toteuttaa lounaaksi. Nyhtökauraa lukuun ottamatta, kaikki reseptin raaka-aineet olivat meidän perheessä entuudestaan tuttuja. Reseptissä vinkattiin, että nyhtökauran sijaan voi käyttää myös soijarouhetta tai härkäpapuvalmistetta, mutta itse päädyin valitsemaan kaupan monipuolisesta valikoimasta kaurajauhiksen. Ruuan tekeminen onnistui yhdessä pannussa ja aikaa lasagnen valmistumiseen kesti vain 30 minuuttia. Helppoa, nopeaa ja lopputuloksena oli aivan älyttömän herkullinen lasagne! Tämä tulee taatusti vakireseptiksi ruokalistoillemme, koska on aina ihanaa löytää itselle ja lapselle maistuvia kasvisruokareseptejä. Kuumeisen pojan ruokahalu on ollut hieman poissa, mutta hänkin söi lasagnea ja uskoisin, että terveenä nyhtökaura-pikalasagne uppoaisi vieläkin paremmin.


Seuraavaksi aion testata kirjan resepteistä Jogurtti-spelttirieskat ja Helpon porkkanakakun. Olen porkkanakakun ylin ystävä ja mielenkiinnolla lähden testaamaan kirjan reseptiä. Raaka-aineet odottavat jo valmiina kaapissa ja oli ihanaa, että perinteisen vehnäjauhon ja valkoisen sokerin sijaan resepteissä on käytetty terveellisempiä vaihtoehtoja, kuten kookossokeria sekä kaura- ja spelttijauhoja. Olen omissa ruokaostoksissani jumittunut tiettyihin raaka-aineisiin, joiden ostaminen on lähtöisin kenties jo lapsuuden kodistani. Kauppojen hyllyt ovat pullollaan vaihtoehtoja ja esimerkiksi sokereita löytyy vaikka mitä erilaisia. Siksi otan ilolla vastaan reseptit, joissa ei olla jumiuduttu perinteisiin vaihtoehtoihin, vaan kannustetaan ja innostetaan kokeilemaan uusia, terveellisempiä vaihtoehtoja.

Suosittelemme lämpimästi Perheen ruokavuosi - kirjaa kaikille perheille, jotka kaipaavat uusia ideoita, monipuolisia reseptejä ja vinkkejä ruuanlaittoon. Kirjan avulla pääset myös helposti ja herkullisesti kiinni kasvispitoisemman ruuan maailmaan. 


2 kommenttia

  1. Kiitos vinkkauksesta. Täytyykin tutustua kirjaan myös itse!¨
    Mukavaa alkanutta viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että kiinnostuit kirjasta! Mukavaa viikkoa myös sinulle! :) -Tanja

      Poista

Kiitos kun jätät kommentin! Puhelimen Safari-selaimen kautta on ollut ongelmia Googletilin kautta kirjautumisessa ja kommenttien lähettämisessä. Ongelma ratkeaa, kun poistat puhelimen Safari asetuksista täpän kohdasta " Estä seuranta sivustojen välillä". Käytäthän jotain muuta selainta, mikäli googletilille kirjautuminen ei Safarin kautta onnistu.