Mökkiterapiaa

Meillä oli aivan huikea reissu jälleen mökillä, ja halusin myös jakaa mökkireissuamme teille. Vaikka muutaman yön pyrähdykset mökillä ovat kovin lyhyitä, ovat ne monesti sitäkin rikkaampia. Ajatusten jakaminen ja asioiden pyörittäminen suuntaan kuin toiseen helpottavat monesti tunnemyrskyä, joka pään sisällä pyörii. Mikäs olisi parempaa kuin jakaa pöhliäkin ajatuksia ihmisen kanssa, joka kuuntelee eikä tuomitse. Tuo esille omia mielipiteitä eikä silti loukkaannu, vaikka olisinkin jostain aivan eri mieltä. Nämä on niitä päällimmäisiä ajatuksia, jotka jäivät mieleen tämän kertaiselta mökkireissulta. Mökkireissumme ehdotonta eliittiä oli myös lapsiemme toisiinsa tutustuminen, hyvä ruoka ja rauha. Joskus se hetki saunassa yksin ilman kiirettä, kuorintavoiteen ja saunajuoman kera, voi olla just se, mitä eniten tarvitset.

Autonmoottori käynnistyi heti aamusta. Ajattelimme lähteä reissun päälle hyvissä ajoin, koska tarkoitus oli käydä kaupassa. Lasten kanssa matkustaessa pitää myös varautua mahdollisiin pysähdyksiin. Tämä siis tarkoittaa monesti sitä, että vajaan kolmen tunnin mökkimatka saattaa venähtää pysähdyksineen viiteen tuntiin. Halusimme perille päästyämme nauttia helteestä ja auringosta, joten aamustartti oli siis valintamme. Matka sujui hyvin vajaan parin tunnin ajan. Pojat nukkuivat takapenkillä ja saimme Tanjan kanssa höpötellä. Auton vauhdin hidastuessa myös poikien sikein uni väistyi ja takapenkiltä alkoi kuulumaan turhautumisen ääniä. Pysähdyimme matkan varrella sijaitsevaan kauppakeskukseen. Päätimme ruokkia poitsut ja samalla käydä kaupassa. Ostoskärry täyttyikin hurjalla määrällä tavaraa. Mietimme ääneen, miten kauppakassien ja ruuan määrä oli niin valtava. Ruokaa tulisi varmasti jäämään yli.

Mökille päästyämme purimme auton, syötimme lapset ja rasvasimme heidät. Olimme perillä joskus yhden jälkeen ja aurinko porotti kirkkaalta siniseltä taivaalta ja tuntui samantien polttavalta. Hyvä suojautuminen auringolta ja sitten ulos leikkimään. Pojat ihmettelivät  nurmikkoa ja pitkiä voikukkia. Juomapullot tyhjenivät nopeasti, oli tosi kuuma päivä. Päivät tuntuvat aina mökillä ja lomalla menevän hirveää vauhtia. Poikien pulikoidessa uima-altaassa, huomasimme ruoka-ajan taas lähestyvän ja siirryimme sisälle kokkailemaan. Tanjan kanssa sujuu reissu kun reissu aina kivuttomasti, koska molemmilla on selkeästi samanlainen visio työjaosta. Jos toinen tekee vaikka ruokaa, on toinen vastuussa lapsista. Vuorottelimme pesujen ja syöttöjen kanssa. Minä kylvetin patukkaa ja Tanja syötti poitsuaan. Sitten vaihdoimme vuoroja. Mökiltämme löytyy syöttötuoli, mutta matkassa oli myös Sack´n Seat, jotta olisimme voineet samaan aikaan syöttää lapsia. Oli kuitenkin helpompi rytmittää illat ja oikeastaan päivätkin samalla tavalla. Rytmi sopi kummankin pojan iltoihin.

Nukkumaanmeno tuotti tosin molemmille hieman hankaluuksia. Taisi olla hieman normaalia enemmän aktiviteettia päivissä ja tuntematon nukkumispaikka tuottaa varmaan vielä pitkään hankaluuksia. Normaalisti meillä nukutaan pimeässä ja yövalon avulla sitten suunnistamme pimeässä huoneessa. Mökillä yövaloa ei voi samalla tavalla virittää, joten jouduin nukuttamaan patukan pimeässä. Ensimmäinen yö oli ok, mutta toisena yönä hän ei vaan suostunut nukahtamaan. Puolen tunnin huudon jälkeen, patukka nukahti valot päällä matkasänkyynsä. Tanja nukutti poitsunsa vaunuissa heijaten, koska vieraassa paikassa ei poitsu osannut rauhoittua unille. Toisena yönä pojat ruokkivat, patukan huudon alettua ,toisiansa itkun kanssa. Toinen, kun malttoi rauhoittua, toinen aloitti. Toinen kuuli toisen itkevän ja aloitti itkun uudestaan. Lopulta poitsut nukahtivat, ja äidit pääsivät nauttimaan lasilliset.

Suuri haave ja tavoite oli heittää talviturkki tämän mökkireissun aikana, mutta kovan tuulen takia tämä jäi tällä kertaa haaveeksi. Ilma oli lämmin ja aurinko porotti minkä kerkesi, mutta tuuli häiritsi kovasti järven elämää. Jos ei tuuli olisi sekoittanut järven vettä, eli tehnyt siitä kylmää, olisi talviturkki varmasti jäänyt järveen. Saattaa kuulostaa hieman selittelyltä, mutta laiturin puuttuminen vaikeutti asiaa entisestään. Olisi ollut paljon helpompi pulahtaa järveen suoraan laiturin päästä. Nyt uimaan tahtoessaan olisi joutunut kahlaamaan venepaikan ohi kivikkoista rantaa pitkin, joten kylmähän siinä olisi jo kerennyt tulemaan. Tanja kertoikin tätä jo kokeilleen, mutta siinä vaiheessa, kun syvempi vesi alkoi, oli pohkeet niin jäässä, että oli pakko lähteä takaisin. Nautimme siis saunasta ja vilvoittelimme tällä kertaa saunan kuistilla tuulessa. Ensi kerralla mökillä on jo varmasti laituri, joten uiminen helpottaa hurjasti.

Juttelemme Tanjan kanssa päivittäin. Tai oikeastaan viestittelemme. Naureskellen olemme todenneet olevamme "viesti-ihmisiä". Mielestämme on kivempi näpytellä sata viestiä ennemminkin kuin soittaa puhelu. Mieheni on monesti kysynyt minulta, että :" Eikö olisi helpompi vaan soittaa?". Joka kerta totean että :" EI!". Vaikka olimme juuri olleet kaksi päivää mökillä, taisin illalla vielä laittaa viestiä liittyen johonkin, en edes muista mihin. Mökillä pohdimme arkisia haasteita, lasten kehitystä, tyttöjen juttuja ja kerroimme vähän omaa historiaakin. Olemme tunteneet Tanjan kanssa kohta vuoden, juttujen perusteella voisi luulla jotain muuta. Joskus se elämä yllättää parhaimmalla mahdollisella tavalla, loppuelämän ystävyydellä.