Saako neuvolaa kohtaan tuntea turhautumista?


Ihan alkuun on pakko sanoa, että arvostan meidän neuvolajärjestelmää aivan mielettömän paljon. On mahtavaa, että meidän äitien ja lasten hyvinvointia seurataan säännöllisesti ja on paikka, mistä saa neuvoa ja tukea heti raskauden alkumetreiltä asti.

Siksi tunnen olevani hieman kiittämätön, kun olen jo useammalla neuvolakäynnillä kokenut jonkin asteista turhautumista ja ärsytystä. Syy ärsyyntymiselleni on ollut puhtaasti jatkuvasti vaihtuvat työntekijät. Ei niinkään, että neuvolan työntekijät vaihtuisivat uusiin, vaan meidät vastaanottava hoitaja vaihtuu koko ajan. Poika on nyt kahdeksan kuukautta vanha ja olemme käyneet yhteensä viidellä eri terveydenhoitajalla. Ymmärrän, että neuvolan työntekijöillä pyörii myös vuosilomat ja sairastumisille ei tietenkään voi mitään, mutta pidemmän päälle uusien naamojen kohtaaminen vaan alkaa turhauttamaan.

Mikä niissä vaihtuvissa naamoissa sitten niin harmittaa? Koen turhauttavaksi kertoa kerta toisensa jälkeen uudestaan ja uudestaan samoja asioita, jotka olen jo useamman ihmisen kanssa käynyt läpi. Neuvolakäynneiltä puuttuu täysin jatkumo ja uuden ihmisen kanssa huoliin tai ongelmatilanteisiin pureutuminen tuntuu niin paljon pintapuolisemmalta, kuin mitä se on oman hoitajamme kanssa, jonka vastaanotolla olen käynyt pääsääntöisesti  koko raskausajan ja onneksi useimmiten lapsen syntymänkin jälkeen.

Lapsen 6kk neuvolassa keskustelimme omahoitajamme kanssa imetykseen ja kiinteiden syömiseen liittyvistä haasteista. Pohdimme asiaa useammalta kantilta ja sovimme, että pidän vielä ulkomaanmatkan ajan imetyksestä kiinni ja pohditaan tilannetta uudestaan pojan 8kk neuvolassa. Suureksi pettymyksekseni seuraavalla neuvolakäynnillä meitä oli vastassa taas aivan uusi ihminen. Tuli niin turhautunut olo, koska olin odottanut, että pääsisin keskustelemaan pojan ruokailusta sellaisen ihmisen kanssa, joka jo tietää meidän tilanteen ja nyt vastassa oli vastavalmistunut sijainen, joka ei osannut ottaa kantaa suurimpaan osaan kysymyksiäni. Sain kuulla, että omahoitajamme on vaihtanut työpaikkaa, joten ensi kerralla kohtaamme taas uuden ihmisen.


En tiedä onko muiden mielestä mitään väliä, kuka siellä neuvolassa on vastassa? Mielestäni joidenkin asioiden kohdalla on se ja sama, onko hoitaja tuttu vai ei. Oman lapseni kohdalla on ollut muutamia juttuja, jotka ovat vaatineet erityishuomiota pienestä pitäen ja näiden asioiden kohdalla koen helpotukseksi sen, että seurannan tekee lapsen tunteva hoitaja. Tällöin tapaamista ei tarvitse aloittaa sillä, että yritän koota useamman kuukauden tarinan tiiviiseen pakettiin, jonka mukaan seuraava hoitaja yrittää tehdä arviota ja antaa ohjeita jatkoa ajatellen. Meidänkin neuvolassa on varmasti pyrkimys siihen, että hoitaja olisi pääsääntöisesti sama, toteutus on vaan ollut aivan toisenlainen.

Raskauden aikana kävin neljällä eri terveydenhoitajalla "perus" neuvolavastaanotoilla, siihen päälle tietysti lääkärintarkastukset ja yliaikaiskontrollit yms. synnytyssairaalalla. Kovin monta ihmistä raskauden ja nyt lapsen neuvoloiden myötä tavanneena onkin ollut ihana huomata, miten upeita ammattilaisia ja persoonia meillä neuvoloissa ja synnytyssairaalassa työskentelee. Onkin siis harmi, että kaikissa neuvoloissa ei ole onnistuttu luomaan jatkumoa asiakassuhteelle, koska olisihan se nyt ihan mieletöntä, jos voisi käydä samalla hoitajalla aivan raskauden alusta ja vielä lapsen syntymänkin jälkeen. Sama pätee kaikkeen muuhunkin tervedenhuoltoon, minusta on ihanaa ja kaikista järkevintä käydä vaikkapa samalla fysioterapeutilla, joka jo tietää ja tuntee taustat, näin käynnistä ei tarvitse turhaan käyttää hirveästi aikaa tilanteen kartoittamiseen. Palvelun laatu paranisi huimasti, mikäli meidänkin neuvolassa pystyttäisiin rajaamaan käynnit vaikkapa kahdelle hoitajalle.

Olen antanut palautetta suoraan omaan neuvolaankin, eli en odota, että täällä purnaaminen helpottaisi jotenkin tilannetta. Kaikesta harmituksesta huolimatta olen edelleen onnellinen, että meillä on tämä mieletön ja vieläpä käyttäjilleen ilmainen palvelu olemassa. Tänään juuri kävimme tapaamassa lääkäriä ja saimme kontrolliajan 10kk kohdalle. Kiitos siis valtiolle siitä, kyllä meistä äideistä ja lapsista pidetään hyvää huolta!

Miten te muut vanhemmat, onko väliä kenen hoitajan vastaanotolla käytte?

Ei kommentteja

Kiitos kun jätät kommentin! Puhelimen Safari-selaimen kautta on ollut ongelmia Googletilin kautta kirjautumisessa ja kommenttien lähettämisessä. Ongelma ratkeaa, kun poistat puhelimen Safari asetuksista täpän kohdasta " Estä seuranta sivustojen välillä". Käytäthän jotain muuta selainta, mikäli googletilille kirjautuminen ei Safarin kautta onnistu.